קורס מיצג (פרפורמנס) עם האמנית אניסה אשקר

מהו מיצג?

מיצג הוא מופע רב תחומי המשלב מדיות שונות מתחום אמנות הבמה (תיאטרון, תנועה, מחול) לבין האמנות החזותית (פיסול, קולנוע, מיצב).
המיצג הוא אמנות אינטראקטיבית הפועלת באמצעות ועבור קהל ומהווה דרך לפנייה ישירה אל ציבור רחב, השואפת לבטא רעיון, מסר, וכך כל ההתרחשות בחלל. הזירה יכולה להיות הרחוב עצמו.
החומרים –חומרי חיים שימושיים
אפילו פעולה יומיומית.
האובייקטים, הטקסטים, המוסיקה והתנועה משרתים את המסר שלרוב הוא מסר חברתי של אמנות אקטיביסטית.
זוהי גישה רב תחומית, שבשונה מתיאטרון אדם אינו צריך לצאת מעצמו לדמות אחרת, ללמוד משחק או להיות שחקן. במיצג אנחנו נשארים אנחנו. כך גם התנועה, המיצג יוצר שפת תנועה טבעית ופונקציונלית, שלא דומה לשפת התנועה המקובלת בתאטרון.

מנחת הקורס: אניסה אשקר
אניסה אשקר (בערבית: أنيسة أشقر; נולדה ב-1979) היא אמנית מיצג,מיצב, צילום וציור, שחיה ועובדת בעכו ובתל אביב-יפו. אניסה אמנית שפועלת בחוזקה מחוץ לגבולות הגלריה וסטאטי.
ככזו היא פועלת באופן משמעותי בשדה הפרפורמנס, הפונה אל אנשים באופן ישיר ובלתי אמצעי. האקטים שהיא יוצרת מאפשרים לה יותר מהכל להיות היא עצמה.
פעילותה של אשקר לאורך השנים מאופיינת בשילוב בין עשיה אמנותית לעשייה חינוכית. היא לימדה ומלמדת במוסדות חינוך שונים כגון מכללת מנשר לאמנות, בית הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב שנקר, האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, המתנ"ס היהודי-ערבי ביפו, ואורט עכו. אניסה אמנית שלמדה אמנות וגדלה לתוכה מגיל צעיר.

למי מיועד הקורס?
הקורס מיועד לאנשים שאמנות המיצג ו/או אמנות אקטיביסטית מעניינית אותם: אמני מיצג, סטודנטים בוגרי אמנות, אנשים מהישוב אוהבי אמנויות הגוף, תנועה, מיצבים פיסוליים או אקטים חברתיים, המעוניינים להכיר, ללמוד וליצור יחד עם אניסה ודרכה את תחום המיצג. מבוגרים מגיל 18 ועד 120 (אין צורך בניסיון קודם) יהודים וערבים,

מתי 
ימי שלישי, 10 מפגשים, נובמבר- דצמבר 2016 בין השעות 17:00-20:00 במרכז האמנות המשותף גבעת חביבה.

להרשמה ו/או פרטים נוספים:
לפרטים נוספים:

טל': 04-6372824 |  פקס: 04-6309287 | דו"אל: artgvha@givathaviva.org.il

* פתיחת הקורסים מותנים במספר משתתפים מספיק.

ענת לידרור מנהלת מרכז האמנות המשותף כותבת על אניסה


אניסה אשקר ופרפורמנס

"אניסה היא אמנית רב תחומית שפועלת בחוזקה מחוץ לגבולות הגלריה והסטאטי.
ככזו היא פועלת באופן משמעותי בשדה הפרפורמנס, הפונה אל אנשים באופן ישיר ובלתי אמצעי.
האקטים שהיא יוצרת מאפשרים לה יותר מהכל להיות היא עצמה להיות חופש.

בפרפורמנס אינך צריך לעזוב את עצמך. אתה לא משחק דמות אחרת.
אתה יוצר מצב.
גופני, מרחבי שנע בזמן.
פעולה המשתמשת בגוף (עוד פרמטר שמהדק את הקשר בין הפעולה שאני עושה להיותה אני בדרך כזו או אחרת)
ובמדיות שונות.
הפער בין האמנות לחיים מצטמצם ומטושטש
אך קיים לגמרי

הזירה יכולה להיות הרחוב עצמו
החומרים –חומרי חיים שימושיים
אפילו הפעולה יומיומית לגמרי
ההקשר לעומת זאת הוא אחר.

נכון אניסה אמנית שלמדה אמנות וגדלה לתוכה מגיל צעיר.
היופי הוא
שאת היכולת להגיד משהו חשוב
את הכוח והנראות לומר
את ההתנסות
את האפשרות השיתופיות
והתאטרליות
היצירתיות והחופש הגדול שלהן
היא מביאה איתה לקורס.

מי שרוצה התנסות עמוקה
בראיית עולם אמנותית
חווית גוף, חשיבה ויצירה משולבת
חיבור בין תחומים באמנות וחלקים בתוכנו
ותחושת אני משוחררת

כדאי לו לתפוס מקום.
אניסה באה לראשונה לאזור הצפן הקרוב והשרון הצפוני
בקורס שמיועד לראשונה לקהל הרחב
כחלק מהרצון שלה להגיע לאנשים
היא יוצאת גם מעבר למרחב האקדמי
ופותחת את הדלת לעולם הפרפורמנס יחד איתה

הקורס המיועד למבוגרים ערבים ויהודים.
 מתאים גם למי שאין לו ניסיון קודם
ולסטודנטים שלמדו עם אניסה ורוצים להמשיך איתה מעבר לכתלי האקדמיה.
למנעד הרחב של אנשים שרוצים ללמוד, לשנות, לעשות אמנות יחד ערבים ויהודים -עד לאמנים פעילים.

הלימוד הוא מתוך החוויה, אישי וקבוצתי לפי בחירה."

ענת לידרור, מנהלת מרכז אמנות משותף גבעת חביבה.



.
אניסה אשקר בנימה אישית
הרצון שלי
"אני רוצה להגיע לאנשים דרכי",
"
אי אפשר תמיד לעשות את זה באקדמיה, דרך שפה גבוהה של אמנות. בעיניי, אמן טוב מצליח להגיע גם לעם, לגרום לאנשים שלא למדו להתעניין ולנסות להבין ואז הוא באמת מצליח. כשאנשים מהשכונה שלי מתרגשים מהעבודות שלי אני מבינה שוואללה, הצלחתי".
אני רב תרבותית, לומדת וחוקרת צורות קדומות כמו אלה שנמצאו במערות פרהיסטוריות. כבר שם רואים חריטות של צורת סוס . רציתי לחזור למקור הראשוני. לכל דבר יש משמעות וסמליות, גם לצבעים: עבדתי בשחור ולבן, כשהלבן מסמל טוהר ואת האישה, והשחור את הגבריות הפראית. צבעים אחרים נוספו לפי הרגש והצורך.

מה משפיע עלי ומה אני צריכה כדי ליצור

הכל נמצא בתודעה, אני כמעט לא מחדשת כלום. הכל משפיע, לא דמות ספציפית או תנועה או אירוע. התפתחות האמנות היא כמו ספירלה – שמתקדמת באיטיות . בעבודות שלי אני מתכתבת עם תולדות האמנות, ממיתולוגיה יוונית , מסורות מוסלמיות, ועד השיח האמנותי העכשווי .מבין מורי, רועי רוזן השפיע עלי וגם אחרים.  יש אמנים שהם "ממשיכים" , אני לא חושבת שאני "ממשיכה" מישהו. לא ביצירה, ברעיונות – כן. אני צריכה ראש משוחרר , לשחרר את האנושי והאני האישי שלי, "אנא "בערבית זה גם נפש.

עוד על מי היא אניסה:
אמנית בכירה רב תחומית. השתתפה בתערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות רבות במוזאונים וגלריות מבילות בארץ ובעולם. זכתה בפרסים רבים בהם פרס אמן צעיר משרד התרבות 2007 ופרס אמן מורה משרד החינוך 2005 ו 2006 ועוד. השתתפה בבינאלה לפרפורמנס בספרד וקונסטהאוס דיסלדורף. עבודותיה נמצאים באוספים מובילים. בוגרת המדרשה
אניסה אשקר (בערבית: أنيسة أشقر; נולדה ב- 1979 היא אמנית מיצג, מיצב, צילום וציור, שחיה ועובדת בעכו ובתל אביב-יפו.
אניסה אשקר נולדה בשכונת ברבור (בסאתין אל רמל) שבעכו.  מגיל 9 עד גיל 17 למדה קליגרפיה ערבית, קליגרפיה עברית תנ"כית וקליגרפיה אנגלית. בשנים 1998–2000 למדה אמנות במכללת הגליל המערבי. בין השנים 2001–2004 למדה לתואר BFA Cאמנות במדרשה לאמנות במכללת בית ברל.
פעילותה של אשקר לאורך השנים מאופיינת בשילוב בין עשיה אמנותית לעשייה חינוכית. היא לימדה ומלמדת במוסדות חינוך שונים כגון מכללת מנשר לאמנות, בית הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב שנקר, האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, המתנ"ס היהודי-ערבי ביפו, ואורט עכו.

אניסה אשקר היא אחת האמניות הערביות-ישראליות בינלאומיות הצעירות והמעניינות הפועלות בארץ. היא מציגה בעולם במוזיאון פראג-דוקס ובניו-ג'רזי.בעבודותיה עוסקת אניסה בחומרים אורגניים כמו חלב, קפה, זפת, פיח וכותנה, שמהווים עבורה סמלים מטפוריים, ומאזכרים את שכונת ילדותה בעכו, ברבור.הלבן והשחור משחקים תפקיד מרכזי ביצירתה: החלב הלבן מסמל את הטוהר והנשיות (חלב אם), ואילו השחור של הקפה והזפת מסמלים את הגבריות הפראית הלא מתורבתת שעל האישה להכניעה. הלבן הוא גם הישראלי האשכנזי הציוני, אותו היא מציגה כסמכות מעורערת ובלתי מיושבת, למול השחור שהוא הסטריאוטיפ התרבותי האתני של המקומי, השמי. האישה מיוצגת בעבודותיה כאם הגדולה של כולם, כאשה המדוזה, השדה והאלילה, וכאישה הקוראת בקפה.הטקסטים חשובים לה ביותר, טקסטים מקוריים מתוך שירה וסיפורת ערבית, למול השפעות מהמיתולוגיה היוונית (המדוזה), שהיא מצטטת וכותבת אותם על הקירות במיצגיה ובכתב יד קליגרפי בערבית על פניה ומסביב לעיניה. הכתיבה על הפנים הפכה לסמל ההיכר שלה.לדבריה, כשהיא יוצאת כך לרחוב היא מפסיקה להיות שקופה, ערביה ישראלית, היא נראית כי מנסים לקרוא מה כתוב על פניה, אך בו זמנית נוצרת סתירה כי לא ניתן גם לקרוא וגם להסתכל לתוך עיניה.קונפליקט בין תרבויות, מגזרים, ושפות.


קיבלה, פרס השרה, משרד התרבות, 2015.

מתוך עבודות פרפורמנס של אניסה:

ברבור אסווד / אניסה אשקר / מיצג /2003

"ברבור אסווד" (ברבור שחור), מיצג שהוצג בגלריה הגר לאמנות פלסטינית עכשווית ביפו כחלק מתערוכה. התערוכה, באוצרותה של ד"ר טל בן צבי, כללה מיצג, מיצב וצילום, ועסקה ב"זיהוי המרחב הגאוגרפי במסגרת השיח הפוסט-קולוניאלי ובהקשרים של המשטר האתנוקרטי, השפה הערבית כמשקפת מרחב פנים-פלסטיני, והגוף המגדרי", כך לדברי האוצרת.
במיצג שנערך במסגרת התערוכה השתתפו האמנית וגבר שפניו כוסו, כך שזהותו לא נחשפה. במהלך המיצג, הגבר ישב באמבטיה והקריא טקסט של אם המייעצת לבנה בליל כלולותיה מתוך הספר לקט מנאומי הערבים בתקופות הזוהר. בזמן שהוא קורא בקול מתוך הספר, חיממה האמנית חלב מתוך שקיות בסיר גדול, כשהיא מערבבת את החלב עם דיו שחורה. לאחר מכן, רחצה האמנית את המופיע בספוג ומגבות שטבלה בחלב השחור, כשהיא מבקשת ממנו בתקיפות להרים ידיים, לסובב את הגב וכדומה. "הטקס האלים", כותבת בן צבי, "מלווה מתחילתו עד סופו בקולו של הגבר המקריא את עצות האם לבתה, ואלה מתערבבים בקולות של שכונת עג'מי ביפו, העולים מהרחוב"

אניסה, לא הכל שחור / אניסה אשקר / מיצג ותערוכה / 2012

"אניסה, לא הכל שחור", מבוסס על משפט שאמא של אניסה הייתה אומרת לה בילדותה, כשלקחה את בנותיה לבחור בגד לשמלה או חליפה. אניסה נהגה תמיד לבחור בבדים שחורים ואיכותיים, בעוד האם ניסתה לשכנע אותה לבחור בורוד או צבע יפה אחר. השם לתערוכה, כמו כל עבודותיה, נושא משמעות כפולה. השחור הוא בחירה ערכית-פוליטית עבור אניסה, והלבן הוא הניסיון האובססיבי להיטהרות

צילום מתוך מיצג, אני ופול קליי מציירים, 2004

ברבור 24000 / אניסה אשקר / מיצג / 2004
המיצג "ברבור 24000", החוקר את הצבע הלבן כייצוג של ניקיון וטוהר אך גם של דומיננטיות פוליטית, שואב את שמו משכונת מגוריה של האמנית אניסה אשקר בעכו, השכונה הערבית המוזנחת "ברבור" (מיקוד 24000). במיצג המתבסס על טהרת הצבע הלבן בנתה האמנית 13 אוהלים מבד מגבת לבן, אחד עבור כל אחד מבני משפחתה, וכתבה על קיר הגלריה בלבן על גבי לבן את עשרת שלבי הטוהרה על פי האסלאם. בתחילת המיצג נראתה האמנית, לבושה בשמלה לבנה, כשהיא מוחקת את הכתב הלבן מהקיר בתנועות גוף מוקצנות. משסיימה מילאה קערה בחלב, והחלה לרחוץ את פניה ואת גופה בחלב תוך שהיא קוראת בערבית את עשרת שלבי הטוהרה ומספרת על מסעה של משפחתה למכה. את דבריה בערבית תרגם כל העת הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 2 אהרון ברנע, שניצב לצדה לבוש חליפה ועניבה. הצבע הלבן מתייחס גם לנוכחותו של הפרשן הישראלי, המייצג בעל כורחו את הממסד הישראלי הגברי והאשכנזי ועל כן גם את הכובש הלבן. המיצג מסתיים בקריאתו של ברנע לאשקר "די". אשקר מפסיקה את טקס הרחצה ועונה בערבית: "הלבן השתלט עליי".

משחרה 2009
/ אניסה אשקר / מיצג / 2009




ב"משחרה 2009" ( מקום עשיית הפחם בשריפה איטית), המיצג שהוצג בתערוכה "צבע טרי היא מערבת מיתולוגיה יוונית, התייחסויות פוליטיות ומגדריות, פחם ונוסטלגיה לשכונת ילדותה, עם מחול (רקדן: גיל קרר. אוצרת: עדנה מושנזון. הפקה: ענת צדרבאום).
במרכז העבודה ניצב המיתוס של לדה והברבור, אותו ספק אונס של בת תמותה על ידי זאוס. לאשקר חשוב לציין כי בלי תמיכת הסניף הישראלי של Outset  ארגון בריטי שתומך באמנים, הפרויקט השאפתני לא היה יוצא לדרך כי "למי יש כסף". 
במת המיצג הוקפה בפחמים צוננים ומהריקוד שהאמנית ביצעה כשהיא תלויה על צווארו של רקדן מקצועי בקעו כשש או שבע ביצי חרסינה ענקיות. ביצי חופש(?)



במיצג במסגרת התערוכה "אי" במוזיאון בת-ים הפחם הומר בקפה שחור וסמיך. הקפה בושל בסיר ענק, ואחר כך הותז ונמהל בקירות החלל, ניגר אל הרׅצפה, נׅקווה לשלוליות, קלח אל מסדרונות המוזיאון ואף נכפה אל תוך גרונו של הגבר התורן, שחקן בשם יהונתן קונדה.

אל אדהם (הסוס השחור) / אניסה אשקר / מיצג /2008

אל-אדהם, אניסה אשקר צילום: באדיבות האמנית
המיצג אל אדהם (הסוס השחור) הצג בדיסלדורף ו"עקבות" ממנו בארץ, המיצג הוא חלק שני בטרילוגיית מיצגים שהציגה ברחבי אירופה. הסוס הערבי האצילי, הגבר המסתורי החושני, והכוחות השחורים האפלים שמפעילים אותו, עוברים טיפול מהפך ומטלטל ומתמקדים באילוף האוריינט, המזרח-ערבי, אחת הפנטזיות המרכזיות של תרבות המערב. הסוסים הם השראה מילדות, היו ויש למשפחה סוסים. סוסים היו נושא לשיחה במשפחה. ב-2008 עשיתי עבודת מיצג "הסוס השחור"³ ב-Gastatelier, Düsseldorf. הייתי אז ברזידנסי בדיסלדורף, ושיתפתי פעולה עם רקדן מקומי. בהיותי אישה, לשחרר את הסוסים זה לשחרר את האני והנפש שלי. 

כהרף עין / מיצג / אניסה אשקר / 2006




פרובה 1 / מיצג/ אניסה אשקר / 2014

ידיים אורגות אש / מיצג / אניסה אשקר / 2015
תשמור את התאריך: הלילה / מיצג / אניסה אשקר /2011